Головна » Експертна думка » Комунікаційно-контентна протидія агресору через призму інформаційно-медійної компоненти окремої бригади

Комунікаційно-контентна протидія агресору через призму інформаційно-медійної компоненти окремої бригади

(Із практичного досвіду 93-ї окремої гвардійської механізованої Харківської бригади)

Стисла інформація про військову частину

10 травня 1943 року, під час Другої Світової війни, було завершено формування 93-ї мотострілецької дивізії (яка в незалежній Україні стала 93-ю окремою гвардійською механізованою Харківською бригадою). Вже липні 43-го року дивізія отримала своє перше бойове хрещення в районі Прохорівки, під час Курської битви. Згодом, за визволення Харкова з’єднання отримало почесне звання «Харківське». У ході подальших боїв підрозділ звільняв Донбас. Останньою битвою Другої Світової для воїнів дивізії стала участь у Празькій операції, у травні 1945-го року.

Після окупації Криму в березні 2014 року російськими військами, терористи на чолі з путінськими кураторами та командирами, розпалили пожежу війни в Луганській та Донецькій областях. 93-я бригада вирушила на Схід України, до Луганської області однією з перших, вже в березні 2014 року. На початку червня почались справжні бойові дії. Перша захоплена російська установка «Град» під Добропіллям, перший бій з танками ворога під Новоселівкою, визволення Селідового, Українськи, Карлівки, Нетайлового, Первомайського, Авдіївки, Пісків… Бойовий шлях 93-ї бригади пройшов через околиці Добропілля, Дружківки, Бахмута, Дебальцевого, Красноармійська. Довелось пережити й жах Іловайської трагедії, де під час прориву 1 БТГр взяла на себе основний удар й знищила на своєму шляху 15 блокпостів агресора, втративши за 4 години бою понад 80 осіб загиблими…

Особливо тяжкими були бої за Піски в передмісті Донецька. Потім – Донецький аеропорт: так, 93-я бригада – це легендарні «кіборги». Це «бойові мурахи» Пісків, Авдіївки, Мар’їнки часів «перемир’я» 2015 року. Це стійка піхота з залізними нервами, яка створила потужну й незламну лінію оборони. Це розтрощуючий в атаці кулак танкістів, які своєю появою на полі бою змушували в паніці відступати ворога. Це артилеристи з їх снайперською влучністю та смертоносною потужністю вогню, які зламали хребет наступаючим терористам під Мар’їнкою…

Понад три роки перебування на передовій. Понад три роки виконання найскладніших та найвідповідальніших завдань. Спочатку – Донецький напрямок. Стратегічний. Там, де найгарячіше. Тепер – Луганщина, де небезпека приходить несподівано.

Більше 1400 поранених… Більше 1000 бійців відзначених високими державними нагородами… Більш ніж 200 загиблих в бою, що героїчно і свідомо віддали за Україну найдорожче – життя.

Особливості комунікаційно-контентної протидії агресору

В 2014 році – в першій половині 2015 року системної роботи зі ЗМІ не велось. Прес-служба частини не існувало. Більше того, це був час потужних наступальних операцій, контратак та оборони позицій під натиском ворога.

В зв’язку з цим політика командування по відношенню до ЗМІ та оприлюднення інформації зводилась до двох моментів: перешкоджанню діяльності журналістів будь-яких ЗМІ шляхом заборони роботи в місцях виконання бойових завдань частиною та реагуванню на критику шляхом заперечення.

Це можна пояснити:

а) неготовністю до інформаційної роботи на всіх рівнях;

б) бажанням зберегти секретність та не допустити витоку інформації;

в) міркуваннями безпеки власне журналістів через високу щільність бойових зіткнень.

Через це більшість відео-фотоматеріалів про той час – це власні архіви бійців.

В першій половині 2015 року було створено прес-центр, до складу якого увійшли два мобілізовані офіцери (військова кафедра) з практичним досвідом журналістської діяльності – власне штатні одиниці прес-служби – та два мобілізовані солдати з досвідом роботи операторами на центральному телебаченні. З вересня 2015 штат прес-центру було збільшено за рахунок залучення солдата з досвідом волонтерської зйомки боїв перш за все добровольчих батальйонів «Азов» та «ОУН». В 2016 році мобілізовані журналісти звільнились, і на їх місце прийшли військовослужбовці за контрактом, які мали досвід журналістської діяльності. Проте з березня 2016 року по травень 2017 року прес-центр працював без офіцерів, були лише солдати та сержанти, яких відрядили для цієї роботи. В травні 2017 року прес-центр вже складається з офіцера прес-служби й відряджених журналіста й двох операторів, які довели високий рівень майстерності та компетентності (робота одного з операторів представлена на цьогорічному Каннському фестивалі у Французькій Республіці, а журналіст вже видав збірник поетичних творів про війну та АТО зокрема «Трангрес(і)я»). З цього часу можна говорити про зростання рівня комунікаційно-контентного спротиву агресору та проведення вдалих заходів інформаційно-креативного характеру безпосередньо в частині.

Прес-центр 93-ї ОМБр зосереджував основні зусилля на висвітленні бойової діяльності підрозділів бригади, які виконують завдання на лінії зіткнення в районі проведення АТО. Також постійно проводились інформаційні заходи, що спрямовані на висвітлення роботи Президента України – Верховного Головнокомандувача, Міністерства оборони, Генерального Штабу, Збройних Сил України загалом та героїзму українських захисників.

Прес-центр бригади брав активну участь у спільному проекті Міністерства оборони України та Міністерства інформаційної політики України «Embedded journalists» – закріплення журналіста за військовою частиною в зоні АТО. Працівники прес-центру супроводжували в с. Піски Донецької області журналістів з США, Франції, Великої Британії, Швеції, Фінляндії, Польщі, Ізраїлю тощо та сприяли їхній роботі.

Слід відмітити, що проект «Embedded journalists» дав прекрасні результати: робітники прес-центру на практиці познайомились зі стандартами роботи іноземних військових журналістів та мали можливість познайомити світ з 93-ю бригадою.

Особливістю роботи іноземних журналістів на передовій є те, що вони – колишні чи діючі військові. Перебуваючи впродовж 10 днів на фронті, вони глибоко занурюються в атмосферу бойових дій, аналізують їх, внаслідок чого виходить серія публікацій, сюжетів чи фільм не стільки інформаційного, скільки аналітично-дослідницького жанру з чіткими комунікаційно-контентними постановками. Всі матеріали працювали на Україну та на українських воїнів. При тому, що це якісна журналістика високого рівня.

Вітчизняні журналісти також допускались прес-центром 93-ї бригади до роботи на передовій лінії оборони в с. Піски, Водяне, Опитне та на шахті Бутівка. Проте вони працювали здебільшого кілька годин за один раз, маючи на меті створення інформації або телесюжету. Тобто їх інформаційна робота носила ситуаційний характер.

Працювали в районі відповідальності частини й військові журналісти Збройних Сил України, проте їх обсяг роботи склав приблизно 10% порівняно з роботою цивільних журналістів.

Після виходу до ППД у березні 2016 року, прес-центр висвітлював здебільшого рівень бойової підготовки: хід навчань, в яких брала участь 93-я ОМБр в березні – червні 2016 року. При цьому цей хід навчань мав інформаційне супроводження як в соціальних мережах, так і через військові ЗМІ.

Приділялась значна увага осмисленню набутого бойового досвіду шляхом взяття інтерв’ю у безпосередніх учасників подій, як бійців, так і командирів, аби показати причини прийняття тих чи інших рішень. Готувались матеріали щодо увіковічнення пам’яті про загиблих героїв.

Відбувалось оперативне реагування на розміщення в ЗМІ матеріалів, що недостовірно й негативно зображують діяльність командування та підрозділів військової частини шляхом розміщення в ЗМІ аргументованих спростувань.

Після повернення до району проведення АТО підрозділів 93-ї ОМБр було налагоджено співпрацю з прес-центром ОТУ «Луганськ», продовжено співробітництво з військовими засобами масової інформації, а саме: прес-центрами Міністерства оборони та Генерального штабу, Військовим телебаченням.

Налагоджено контакти з кореспондентами центральних ЗМІ, що працюють в Луганській області, і місцевими ЗМІ Сєверодонецька. Журналісти, які акредитовані в прес-центрі АТО та мають необхідні документи, супроводжуються представниками прес-центру, в тому числі й на передові позиції. При цьому дотримуються всі вимоги щодо інформації, яка підлягає чи не підлягає оприлюдненню.

Прес-центр 93-ї ОМБр систематично виготовляє власні медіа-продукти: статті, фотоілюстрації, відеоматеріали, які в подальшому оприлюднюються в ЗМІ України. Цьому сегменту комунікаційно-контентної діяльності працівниками пре-центру приділяється особлива увага.

Основним ресурсом, через який оприлюднюються матеріали прес-центру 93-ї ОМБр, є офіційна сторінка бригади в мережі Фейсбук.

Сторінка станом на травень 2017 року має 14,7 тисяч підписників; за популярністю серед військових сторінок ЗСУ в Фейсбукі займає 5 місце – після сторінок Міністерства оборони, прес-центру АТО, Генерального Штабу ЗСУ та Військового телебачення. Охоплення – понад 70-100 тисяч осіб на тиждень (в залежності від насиченості резонансними подіями). Сторінка демонструє стабільну тенденцію до збільшення популярності та кількості підписників.

Крім того, бригада представлена в таких соціальних мережах як Твіттер, Гугл Плюс, має власний канал на YouTube.

В соціальних мережах, зокрема в Фейсбуці, на офіційній сторінці 93-ї ОМБр оприлюднюються матеріали щодо історії та бойового шляху бригади, новини з життя підрозділів, історії про героїчні вчинки бійців, цивільно-військову співпрацю з місцевим населенням, “перепощується” корисна інформація з офіційних Інтернет-ресурсів Президента України – Верховного Головнокомандувача, Міністерства оборони, Генерального Штабу, прес-центру АТО, РНБО.

З липня 2016 року в бригаді налагоджений випуск щотижневого інформаційного вісника «Незламні» (4 шпальти), який висвітлює основні події з життя бригади, героїчні вчинки бійців, цивільно-військову співпрацю з населенням, корисну інформацію для військовослужбовців тощо. Інформаційний вісник розповсюджується по підрозділам частини, передусім, на передовій, для збільшення публічного впливу контентних форматів інформаційної продукції, своєчасного доведення необхідних відомостей до військовослужбовців бригади.

Також прес-центр готує щоденну інформаційну довідку про події минулої доби, яка також доводиться військовослужбовцям в підрозділах та розміщується на інформаційних стендах.

В планах прес-центру 93-ї ОМБр:

  • створення документального фільму про участь бригади в АТО в 2014-2015 роках (фільм з 3 серій по 25 хвилин кожна вже на стадії фінального монтажу);

  • створення збірника інтерв’ю та історій про легендарних воїнів бригади, що захищали та захищають Україну від глобального гібридного тероризму (вже приготовано матеріалів на 60% – приблизно 250 сторінок друкованого тексту);

  • посилення інформування громадян та військовослужбовців про успіхи в цивільно-військовому співробітництві;

  • посилення антитерористичної пропаганди в місцевих ЗМІ та в Інформаційному віснику, який в разі фінансування буде друкуватись і розповсюджуватись не лише серед бійців бригади, але й серед місцевого населення;

  • запровадження у бойових підрозділах військових знімальних груп (1 на батальйон), які здійснюють фото-відеофіксацію операцій, обстрілів з боку ворога, руйнувань терористами цивільних об’єктів, оперативного реагування на резонансні події).

    Молодший лейтенант Андрій Міхейченко,

    офіцер прес-служби 93-ї ОМБр

    Джерело: http://mil.univ.kiev.ua/files/230_575144259.pdf

1 Бал2 Бали3 Бали4 Бали5 Балів (Голосів: 2 Рейтинг: 5,00 out of 5)
Loading...
Переглядів: 1 044

Залишити відгук

adminarmyua@ukr.net | © 2014-2020 ARMYUA
Повне (часткове) використання матеріалів дозволяється за умови наявності прямого гіперпосилання на адресу матеріалу на сайті armyua.com.ua