Головна » Експертна думка » Креативні індустрії як вектор можливостей профілактики та нейтралізації системних проявів гібридного тероризму

Креативні індустрії як вектор можливостей профілактики та нейтралізації системних проявів гібридного тероризму

4098b03-creative-economics-1

Креативні індустрії та арт-платформи в сучасних стилістиках творення щасливого життя на звільнених територіях

Розробляючи теорію стадій економічного зростання в постіндустріальному суспільстві,  американський економіст і мислитель Уолт Ростоу (навчався в Йельському університеті, був стипендіатом Родса в Оксфорді, доктор філософії 1940 року, викладав в Колумбійському, Оксфордському, Кембріджському і Техаському університетах, Массачусетському технологічному інституті, кавалер ордену Британської імперії 1945 року, та нагороджений «Президентською медаллю свободи» 1969 року), усвідомив зародження нової епохи.

Час пошуку «нової якості життя». Така епоха змінює пріоритети суспільства. Початком змін культурних парадигм світу завжди був період не самого початку століття, а десь плюс-мінус 12-14 років. Чума, інквізиція, Відродження, відкриття Америки, Полтавська битва, Наполеон, Світова війна, Майдан Гідності.

Нова  парадигма 21 сторіччя каже, що суспільно-сімейні та інтелектуально-творчі цінності мирного способу життя переважають споживчі (як форми виживання за будь яких умов). Оперування  гуманістично-партнерськими цінностям стає трендом у режимі глобальних динамік панування технологічно-комунікаційних принципів четвертої промислової революції.

Коли людина знаходиться в умовах, коли вона починає мріяти, потім публічно говорити про свою мрію, далі втілювати її в реальне життя – в такій суспільно-технологічній динаміці людина стає  відповідальнішою за свою долю, оберігає середовище свого життя, яке постійно творить. Так особистість займає горизонтну партнерську роль у відносинах із державою, суспільством, світом.

Отже, сьогоднішня модель якості життя глобального світу мирної цивілізації має технологічно-соціумну лінію втілення, що виражається в цінностях.

Якими мають бути цінності? Однозначно, вони мають в себе включати гуманістичну духовність миру  і культуру миру. Обов’язково  мати потужну екологічну складову для творення економічної моделі.

Майдан Гідності відкрив для глобального світу формулу цінностей: гідність відповідальності в партнерстві з горизонтом людської довіри.

На питання, в якому з економічних укладів використовується дана технологічно-соціумна лінія, є відповідь  – в креативній економіці.

Існують деякі розбіжності з приводу сфери застосування цього поняття, але не можливо заперечити існування стійкого взаємозв’язку між культурно-творчою активністю і створенням додаткової вартості продукту. Вчені дійшли висновку, що креативність (творчість) сприяє підприємництву, спонукає до інновацій (створенню нового), розширює горизонти існуючих ринків і відкриває нові можливості реалізацій талантів та потенціалів соціумних середовищ.

Впродовж останнього десятиліття креативна економіка, як констатувала група експертів Світового економічного форуму в Давосі, розглядається як нова  і часто домінуюча модель економічного зростання, при відносно невеликих початкових інвестиціях у «м’яку інфраструктуру» (Soft infrusructure – S.I).

S.I. – це передусім інфраструктура знання або людський капітал: включно з інституціями, ідеями, культурними нормами, концептами і практикою рішень.

Суттєву частку креативної економіки складає творча діяльність, яка відбувається на територіях «Культурних платформ», що об’єднують в собі арт-кластери, арт-інкубатори, бізнес-інкубатори, театри, студії, арт-резиденції, студії дизайну, ресторани та клуби.

Культурні платформи – це продукт культурної конверсії приміщень колишніх промислових зон або залишених будівель (режимів минулих економіко-технологічних укладів). Деякі з цих просторів утворилися й на місці колишніх сквотів, що виникали в часи первинного становлення креативних економік (середина 70-х років).

Пропоную розглянути декілька прикладів світових перетворень в режимі культура – це капітал, де вміння мріяти та реалізовувати свою мрію у вимірі креативних індустрій змінює світ.

Що відчуваєш ти в польоті за далекими невідомими світами?

Безмежний простір космосу?

Чи химерні звуки таємничого шепоту, що доноситься десь з безодень галактик? І повернення на Землю, таку вразливу і рідну. На цю маленьку блакитну кульку, загублену десь у просторах неосяжного Всесвіту.

Джон Серрі (Jonn Serrie), мрійник, митець, поет, мислитель, візіонер, музикант. Можливість реалізувати свої мрії через звучання образів для J.S. відкрила американська лабораторія електронної музики (Electronic Music Laboratories). Саме там він працював демонстратором нових технологій різноманітних клавішних, а слід пам’ятати, що на той час тільки з’явився перший синтезатор.

Його  перша технологічна лінія — це альбом 1987 року “And The Stars Go With You” (“І зірки послідують за тобою”). Сказати, що цей альбом “мав великий успіх” або “став подією у світі new age музики” – це означає не сказати зовсім нічого. «Зірки» вчинили справжній переворот в new age: Space Ambient (музика, що має характерний розмірений, повільний темп звучання, де використовуються синтетичні, глухі і монотонні звуки, зазвичай, зациклені, які служать фоном, і на які упродовж усієї композиції накладаються додаткові ритмічні електронні програші. Часто використовується приглушений хоровий спів, замаскований під музику і переливання синтетичних мелодій. Має сильну атмосферу занурення, що заспокійливо-розслабляє і володіє медитативним ефектами для слухання) та Берлінська школа музики (виникла в період 1960-70-х років у межах широкого руху німецької прогресивної музики.

«Статичні» текстури, колажі і тривалі розтягнуті звуки, сила технологій, раніше показані в новаторських класичних роботах Карлхайнца Штокхаузена і Яниса Ксенакиса, спричинили великий вплив на популяризацію електронної музики Берлінської школи.

Експерименти з магнітною стрічкою, фідбэком і мікрофонами, психо-акустична взаємодія сублімувалося в електроніці з появою першого аналогового синтезатора в  музиці «Муга» в 1964 році.

Синтезатори і інші електронні інструменти стали основою звучання Берлінської школи. Основна ідея полягала у використанні електроніки як нового виразного засобу, здатного викликати в уяві сюрреалістичні образи.

Берлінська школа стала квінтесенцією прогресивної електроніки, демонструючи хитромудрі електронні звукові пейзажі космосу, що рухаються, інтелектуальні, нав’язливі, темного ембієнту, постіндастріалу, монотонності і сюрреалізму. Вона створила власний унікальний звук з тривалими, космічними розгорнутими композиціями, наповненими атмосферичними синтезаторами).

Продукт “And The Stars Go With You” 1987 рік, був спеціально створений для навчальної програми NASA.

“The Teacher In Space” (“Вчитель в Космосі”) присвячений J.S. загиблим підкорювачам Космосу, що здійснювали свою героїчну місію та не повернулися на Землю. В “Thousand Star” (“Тисячі зірок”) для нас J.S. розкриває космос в різних горизонтах:

– космос як колиска життя і наш загальний будинок;

– космос як простір, наповнений нерозгаданими таємницями;

– космос учених, філософів і містиків;

– космос візіонерів та авторів науково-фантастичних романів.

J.S. розкриває контент Всесвіту, заманюючи загадками і таємницями, пізнавати які — одне із завдань людини. Тут переважає позитивний, мрійливо-сновидний ритм.

Музика J.S. в колаборації з відеорядом компанії “Lucasfilm” використовується сотнями найбільших планетаріїв по всьому світу. Це стало перший прикладом креативної колаборації подібного формату.

1993 рік, “Midsummer Century”(“Століття літнього сонцестояння”), в якому митець розкрив та споріднив поняття нескінченного Космосу та нескінченності кохання.

У 1997 автор капіталізує через продукт “Upon a Midnight Clear” («Під нічною чистотою») старі образи новорічних свят, розкриваючи їх через призму комічності (мрійливо-сновидні), в них з’являється нова якість – людського Універсуму — Загального Будинку. Слухаючи “The First Noel” або вже згадану “The Holly And The» виникає почуття, неначе ти виходиш в ясну, зимову ніч з теплого будинку і ось вже перед тобою небесний горизонт, де міріадами вогників існують в гармонії з середовищем.

Та головною технологією J.S. є поєднання історично-ментального коду території з ритмами своїх мрій у продукті “Spirit Keepers” («Хранителі духу»).

«Хранителі духу» звели воєдино new age, spacemusic і ambient з folk музикою корінних американців.

Синтезаторами він трансформував мелодії так, що “Spirit Keepers” можна назвати “музикою космічних індіанців” або музикою духовних істот чи музикою середовища, що лине на Землю з глибин Космосу, з інших світів і залишається тут. Ми чуємо в цих мелодіях голос древньої прабатьківщини людства, і пам’ять про неї не дає нам заснути. Спокушає дивитися зі світлим смутком у далину з її безкрайнім небом та надією побачити саме ту зірку.

Одним з таких комічних індіанців став Ілон Маск, що в цей час продає свій стартап-проект Zip2. і у березні 1999 року стає одним із засновників X.com. З цього починається історія становлення PayPal. Цей концепт  на той час був «космічним» лише у голові мрійника та візіонера, пошановувальника науково-фантастичних романів Айзека Азімова і ритмів J.S. – Ілона Ріва Маска. Для створення «Хранителів духу» у J.S. були чудові помічники — корінні індійці, що зіграли партії на своїх інструментах. Це був декламатор і вокаліст –  Том Гудман (Tom “BlueWolf” Goodman)    «Блакитний Вовк» та флейтист і перкусіоніст (музикант, що грає на ударних музичних інструментах) “Зимовий Яструб” Джон Джонсон.

У звучанні альбому відчувається гіпнотичність тому, що “Зимовий Яструб” у себе в племені creek, що існує в Алабамі, всього лише “звичайний” шаман і духовний лідер, а “Блакитний Вовк” — народний оповідач і учитель індіанських звичаїв. Слід сказати, що зустріч з цими людьми сталася в 1996 році, коли Jonn Serrie відправився в долину Nacoochee, щоб записати там природні звуки. Для повноти списку продуктової лінійки креативного митця слід додати створення музики до п’яти відеофільмів, випущених студією”Miramar”.

Саме колаборація J.S. з “Miramar” стала першою креативною моделю в цій області, з’єднавши у своїх відеороботах музику і фантастику, комп’ютерні космічні світи і красу живої природи.

Приклад J.S. як яскравого представника креативних індустрій в час становлення креативних економік у світі є  прикладом зародження   економічної системи творення «нової якості життя». Він розкрив образ і ритм поняття мрії, а режим мрійництва є ознакою стану щастя в середовищі життя.

А тепер від J.S. до України.  Наразі в м. Ужгород реалізовуватиметься проект  контентно-комунікаційної технологізації лінії J.S. через призму реалізації стратегії креативних індустрій в  початковому розвитку територій та включення середовищ життя у глобальний світ контентних динамік.

Розглянувши лінію ритмік мрії через систему комунікаційно-контентного моделювання, пропоную ознайомитися з моделлю, що розширює горизонти культурних стилістик задля створення середовища, в якому щастя є режимом існування.

Шахи – один з низки cистемоутворюючих  проектів стратегії креативних індустрій в  початковому розвитку територій (без залежності від величини населеного пункту).

“Майдани інтелектуального креативу”

Суть контентних  мультиформатних потенціалів інсталяції – стимулювання до ідентифікаційно-контентного мислення прямої дії  з обов’язковими геопозиційними фіксаціями точок суспільної активності.  Наочне відображення системи демонструє нові можливості громад та проявляє недоліки минулих ієрархічних взаємин між владою-громадою-територією і потенціалами для майбутнього.

Формування унікально-оригінальних сегментованих середовищ креативного життя на території (населених пунктів чи  в мікрорайоні міста) відбувається за рахунок створення місць їхньої  концентрації та динамічних комунікаційних можливостей творчо-креативної молоді. Так створюється капіталізація територій з метою ефективного інвестування та привабливості проживання в розрізі  вже не тільки виживання, а, насамперед, самореалізації особистісно-креативного характеру молоді, яка і є потенціальним  носієм і автурою рішень креативних синтезів, що являють собою культурно-історичні  та ментально-глобальні коди територій. Такий проект готується до втілення у місті Стрий.

Поясню коротко суть стрийського проекту. В Україні проблема саме у функціональному моделюванні організаційних процедур до потреб  динаміки життя, яка залежить від існуючих стилістик та процедур виконання.

Функціональні кластери гілок влади (офіційно-конституційні та суспільно-демократичні) розрізнені , а мають бути об’єднанні в робочі моделі ситуативних сервісів . Так, як це представлено у шахах – де функції об’єднані в моделі. В Україні функціональні сегменти не просто розірвані, а  дублюють один одного, що є базою для української глобальної корупції. Тому існує  імітація конкуренції інститутів влади за домінування в питаннях повноважень, а  потрібен реальний суспільно-партійний функціональний бар’єр, що постійно втримував би суспільство і державу в парадигмі чесності. Функції необхідно виставити на перший ряд орієнтації суспільства в місії держава-суспільство- самоврядування. Технологічна функція завжди має захищати  пішаків (громадян), а коли функція не працює або тотально імітується – вона завжди приховується. У поєднанні адекватності персони та функції, породжується відповідальність, а вона,  своєю чергою, залежить від дій. Дії – то реальні справи, які легалізуються через публічність. Коли дії відсутні або приховуються за чисельним апаратом, це показує , що функціонал імітаційний.

Місія – донести до громади інформацію  щодо процедур, пропозицій та моделей, які потрібно пропонувати місцевій владі для створення нових можливостей щасливого життя на території їхньої відповідальності. Також – як зрозуміти без підтасовок фактів , що є сучасна Майданна політика, як вона має функціонувати, хто має брати відповідальність за динамічність в їхніх діях та публічність представлення, за якими механізмами громада має можливість контролювати владу місцеву та центральну.

Бажаний результат – фігури у формі шахів з бетону чи штучного каменю, на яких будуть проростати у спеціальних формах мохи чи кам’яна роза. На пішаках можна буде сидіти, а білий ряд буде виставлений пішаками назад – фігурами вперед (функції-відповідальність).

Концепт буде вписаний в QR – код, що буде набитий через трафарет (QR-код буде наповнюватися місцевими сенсами та контентом креативних підходів до території). Також передбачена алея “Зірок Стрия”, перший відбиток руки залишає чемпіонка світу з шахів – стриянка Марія Музичук. Далі через модерацію в соціальній мережі, що здійснює ГО з цієї території, відбувається наповнення відбитків алеї та приклади проектного менеджменту, що мають бути здійснені задля капіталізації території. Контентна інсталяція відкриває горизонт можливостей виведення середовища життя її в публічність на рівні області, країни, світу.

Слід зазначити, що в Україні проблема саме у функціональному моделюванню організаційних процедур до потреб  динаміки життя, що залежить від існуючих стилістик та процедур виконання. Запропонований підхід абсолютно змінює управлінську стилістику території через тотальну публічність та предметність у справах. Тому що коли дії відсутні або приховуються бюрократичними процедурами, це показує, що функціонал імітаційний. Імітації – це технологічні лінії еліт, а в Майданних цінностях еліти відсутні, що доводить однорідність позиції з технологічною лінію у режимі четвертої промислової революції (тема 3D принтерів).

Новий економічний уклад – четверта промислова революція є також і новим культурним викликом для світу. Світ, в якому панує тотальний страх чи світ, в якому мирною запорукою щасливого життя буде режим творчості, де культура цінностей стає капіталом найвищого пріоритету. Розглянемо моделі перетворення культурних дискурсів 20-го століття.

Культура як мистецтво чи культура як спосіб життя. Друга світова війна розкрила потужні горизонти культурної пропаганди і після її завершення постало питання: як культура стала зброєю?

Що призвело до збільшення фінансування культурної діяльності? Причин більш ніж достатньо, але факт залишається фактом – це сприяло потужному зростанню культурного сектора за кількістю працівників, числом відвідувачів, розмаїттям форм творчості й видів художнього вираження, економічною вагою і рівнем громадського інтересу. Таке розширення участі держави в підтримці мистецтва утримувалось до1960-х років.

Культурна демократія чи демократизація культури

У 1960-х – протягом 1970-х рр. ці підходи зазнали нещадної критики. Аргумент: надання доступу до заздалегідь визначеного асортименту культурних цінностей, форм та продуктів суперечить принципам демократії. Нав’язування елітарних культурних цінностей та ігнорування багатьох інших культурних форм і традицій.

Культура як самодостатня цінність чи культура як розвиток

У 1980-1990 роки з’являється концепція  культури як розвитку. Цей виток ускладнив питання культури і демократії. Протягом 1980-х рр. політики, митці й громадські діячі почали звертати дедалі більшу увагу на вплив культурних інвестицій. Важливість культури для соціально-економічної життєздатності країн та сталого розвитку громад було визнано в програмних публікаціях ЮНЕСКО (“Наше творче різноманіття”, 1996 р.) та Ради Європи (“З периферійності – в центр уваги”, 1997 р.).

Культура як безпековий сервіс

Головним механізмом культурного розвитку середовищ життя є щоденні інформаційні динаміки на місцевому рівні. Від рівня креативності контентно-комунікаційної складової залежить медійний резонанс кожного окремо взятого середовища життя. Такий резонанс генерують культурні платформи, що в новій моделі Майданної управлінської стилістики мають найвищий пріоритет важливості.

Креативні індустрії та творчі люди, що задіяні в процесах творення інформаційних динамік, капіталізуються за рахунок перетворення історично-ментального коду території через призму свого креативного моделювання динамік.  В сукупності ці розрізнені, а тому й менш помітні зусилля, дають набагато більше, ніж один всесвітньо відомий музей, що на даний час є вже привидом минувшини і тривалий час не генерує динамічних інформаційних потоків.

Культурна платформа на території дбає, передусім, про інтереси місцевої громади, а не іноземних туристів. Виважена культурна політика мусить поєднувати ці протилежні підходи, а не підтримувати один за рахунок іншого. Тим не менш, вірним буде твердження, що суспільство процвітатиме, якщо забезпечить реальний місцевий культурний розвиток.

Наявність креативних центрів творення комунікаційно-контентного дизайну середовища життя, що реалізується через спільну творчість Гідної громади, – це і є режим Майданного партнерства, в якому творчість розкривається через механізми мрій, що з дитинства існує в генному коді громади. Люди, що говорять про мрії в ритмі свого середовища життя, не підпадають під режим тотального страху, а навпаки, починають довіряти один одному.

В центрі запропонованої моделі стоїть людина, а ноосферою її існування є середовища щасливого життя. Робочий вигляд запропонованої моделі: унікальність геопозиціонування + історичний код – креативні індустрії – середовища життя щасливих людей – модель Патріот – Гідність-Партнерство-Довіра – місія Майданного лобізму. Мудрість – Творчість – Добробут – модель А. Шептицького. Поєднання ціннісних динамік утворює механізми реалізації нових форм соціального устрою, де унікальність території – це сукупність історичних і географічних досвідів, які мотивують до гідного життя громади. Це перше поєднання динамік. За сучасних динамік процес творчості стає ефективним в горизонті партнерства, який набуває капіталізації через формати проектного менеджменту в креативних індустріях та креативних репрезентаціях,  які завжди виявляють нові форми, акценти, бачення. Це друге поєднання динамік.

В середовищах життя (в ідеалі щасливих людей) довіра перетворюється в добробут (в масштабі глобальної безпеки, як головної умови творчості) та стає інвестиційним мотиватором.

Євген Забарило, засновник ГО «культурна ініціатива Коло»

 

1 Бал2 Бали3 Бали4 Бали5 Балів (Голосів: 2 Рейтинг: 5,00 out of 5)
Loading...
Переглядів: 470

Залишити відгук

adminarmyua@ukr.net | © 2014-2020 ARMYUA
Повне (часткове) використання матеріалів дозволяється за умови наявності прямого гіперпосилання на адресу матеріалу на сайті armyua.com.ua